tanacslogo1                              

                             ROMÂNIA                                      Nr. 14369/21.X. 2009

                         JUDEȚUL MUREȘ                                           Dosar: IV C/1

                     CONSILIUL JUDEȚEAN

                         

 

 

 


PROCES – VERBAL

 

      al ședinței extraordinare a Consiliului Județean Mureș

din data de 13 octombrie 2009

 

 

Lucrările ședinței s-au desfășurat în sala mare a Consiliului Județean Mureș și au fost conduse de domnul vicepreședinte Szabó Árpád.

Ordinea de zi a ședinței a fost stabilită prin dispoziția președintelui Consiliului Județean nr. 230 din 8 octombrie 2009 și a fost publicată în cotidienele locale „Zi de Zi” și „Nepujság”.

Au lipsit de la ședință doamna președinte Lokodi Edita Emöke și doamnele consilier județean: Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet. 

 

Au participat:

·        Domnul subprefect Bárczi Győző

·        Doamna Alina Oberdörfer

·        Directori, șefi-servicii și specialiști din aparatul propriu care au contribuit la elaborarea materialelor

·        Reprezentanții mass-media din județ

 

 

Domnul vicepreședinte Szabó: Bună ziua doamnelor și domnilor, dați-mi voie să deschid lucrările ședinței de astăzi, a ședinței extraordinare a Consiliului Județean Mureș. Permiteți-mi să salut prezența domnului subprefect Barczi la ședința noastră, a doamnei Alina din partea consorțiului firmei de consultanță și reprezentanții mass-mediei. Așa cum ați fost informați, astăzi a necesitat să ne întîlnim pentru a adopta niște hotărâri care sunt necesare pentru depunerea unor proiecte. Dar, înainte de a intra în ordinea de zi, conform uzanței, cred că fiecare v-ați uitat pe site și ați văzut procesul-verbal al ședinței anterioare, al ședinței ordinare a Consiliului Județean Mureș din data de 24 septembrie 2009. Dacă v-ați uitat și eventual aveți ceva obiecții, dacă nu, eu v-aș ruga să trecem la vot. Cine este pentru aprobarea procesului-verbal al ședinței din 24 septembrie?

 

Procesul-verbal al ședinței din data de 24 septembrie 2009 se aprobă cu 26 voturi „pentru”, 5 nu au votat (Giurgea Teodor, Kakasi Alexandru, Moldovan Horațiu Remus, Orbán László Levente, Tatár Béla), 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

 

Domnul vicepreședinte Szabó: Da, vă mulțumesc frumos și acum vă anunț ordinea de zi pentru ședința extraordinară. Avem două proiecte de hotărâre care, de fapt, se referă la un singur proiect. Primul proiect de hotărâre este aprobarea studiului de fezabilitate a proiectului Sistem Integrat de Gestionarea  Deșeurilor în județul Mureș, cu indicatorii tehnico-economici aferenți investiției și, al doilea proiect de hotărâre, tot legat de acest proiect, Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor, dar aici se referă la cofinanțare și a planului de evoluție a tarifelor și taxelor. Așa se cer documentele de Ministerul Mediului și de Uniunea Europeană. Cine este pentru ordinea de zi?

 

Ordinea de zi se aprobă cu 27 voturi „pentru”, 4 nu au votat (Kakasi Alexandru, Moldovan Horațiu Remus, Orbán László Levente, Tatár Béla), 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

 

 

1. Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de fezabilitate „Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor în județul Mureș” cu indicatorii tehnico-economici aferenți investiției

 

Domnul vicepreședinte Szabó: Vă mulțumesc, atunci trecem la discutarea primului proiect de hotărâre. Eu cred că cu toții ați citit expunerea de motive și știți foarte bine că în elaboararea acestui proiect, consiliul județean a beneficiat de o consultanță de specialitate din partea Ministerului Mediului și a consorțiului format din specialiștii din Germania, Danemarca, Irlanda și specialiști din România. Așa cum reiese și din studiul de fezabilitate realizat, obiectul acestui proiect sunt următoarele: implementarea colectării separate a deșeurilor reciclabile, atât în mediul urban cât și în mediul rural, implementarea colectării separate a deșeurilor menajere biodegradabile de la 80% din gospodăriile din municipiul Tîrgu Mureș, implementarea compostării individuale la 50% din gospodăriile din mediul rural, realizarea unei stații de transfer, a unei stații de sortare și a unei stații de compostare pentru zona Tîrgu Mureș, realizarea unui depozit zonal și a unei instalații de tratare mecano-biologică la Sânpaul, închiderea depozitelor neconforme Târgu Mureș, Reghin, Iernut, Luduș și Sovata și asistență tehnică, supervizare și campanie de infomare și conștientizare. Așa cum ați văzut, valoarea investiției este de 42.211.525 euro, din care C+M reprezintă 20.450.400 euro la care se adaugă TVA conform devizului general. Studiul de fezabiliztate și aspectele legate de acest proiect au fost discutate în repetate rânduri și în cadrul consiliului județean dar ieri au fost discutate în 4 comisii, în comisia economico-financiară, în comisia de servicii publice, în comisia de amenajare a teritoriului și urbanism și în comisia de agricultură. Toate comisiile au dat aviz favorabil acestui proiect de hotărâre. Dacă are cineva ceva de întrebat sau ceva comentarii? Dacă nu, atunci eu v-aș ruga să trecem la vot. Proiectul de hotărâre are trei articole. Primul articol, se aprobă Studiul de fezabilitate „Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor în județul Mureș”, cuprins în anexa nr. 1, cu indicatorii tehnico-economici aferenți investiției. Valoarea investiției este de 42.211.795 euro din care C+M reprezintă 20.450.400 euro, la care se adaugă TVA, conform devizului general estimativ cuprins în anexa nr. 2. Cine este pentru?

Articolul 1 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Moldovan Horațiu Remus), 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

 

Domnul vicepreședinte Szabó: Articolul 2, anexele 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. Cine este pentru?

Articolul 2 se aprobă cu 29 voturi „pentru”, 2 nu au votat (Ferenț Tiberiu Nicolae, Moldovan Horațiu), 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

Domnul vicepreședinte Szabó: Și articolul 3: Prezenta hotărâre se comunică direcțiilor de specialitate ale Consiliului Județean Mureș, care răspund de aducerea sa la îndeplinire, precum și ADI Ecolect Mureș și Ministerului Mediului. Cine este pentru?

Articolul 3 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Moldovan Horațiu Remus), 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

 

Hotărârea în întregime se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Moldovan Horațiu Remus), 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

 

 

2. Proiect de hotărâre privind aprobarea proiectului „Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor în județul Mureș”, a cofinanțării  acestuia și a planului anual de evoluție a tarifelor și taxelor

 

Domnul vicepreședinte Szabó: Mulțumesc, al doilea proiect de hotărâre „Sistem Integrat de Gestionare a Deșeurilor în județul Mureș”, aici sunt defalcate valorile proiectului și partea de cofinanțare care ne revine nouă. Cred că ați studiat și aceste anexe, cât este contribuția, cofinanțarea județeană, cât este contribuție TVA și cât este total contribuție. Și acest proiect de hotărâre a fost dezbăztut pe larg ieri în comisiile de specialitate, în comisia economico-financiară, în comisia de servicii publice,  în comisia de amenajare a teritoriului și în comisia de agricultură, toate comisiile au dat aviz favorabil. În acest proiect de hotărâre mai există un plan multianual al taxelor prognozate pentru gestionarea deșeurilor. Dacă… da, am văzut, domnul Poruțiu.

Domnul consilier Poruțiu: Este aceeași problemă pe care am ridicat-o ieri în comisia de buget-finanțe și mă refer la anumite capitole din această evaluare, estimare care, sigur, am înțeles că este o estimare vis-à-vis de ceea ce înseamnă defalcarea pe cheltuieli a acestui proiect și mă refer în special la capitolul trei, nu se poate intra în mod cert, în amănunt, la celelalte capitole pentru că ar trebui să avem la dispoziție alte măsurători, devize estimative, dar dacă ne uităm la acest capitol sunt niște cheltuieli vis-à-vis de proiectare, asistență tehnică, dirigenție de șantier care undeva se ridică, în total, la… în jur de 4 milioane de euro. Chiar dacă punem undeva și taxele care se achită pentru obținerea avizelor și autorizațiilor, undeva la 4 milioane și jumătate de euro. Ce rugăminte am eu, pentru că din punctul meu de vedere ajung undeva la…, dacă luăm doar valoarea de C+M, deci construcție plus montaj, ajung la 20% din valoarea construcției și a montajului. Dacă luăm toată valoarea proiectului, ajungem undeva la 10%. Evident că este o estimare și licitația publică va regla aceste prețuri în conformitate cu prețurile pieței. Dar, rugămintea mea este, pentru că nu știu dacă caietul de sarcini va fi aprobat de către consiliul județean, rugămintea mea este să asigurăm o publicitate de asemenea manieră a acestui proiect, încât să dăm posibilitatea la cât mai multe … pentru că vor veni doar firme mari la această licitație, să dăm posibilitatea să fie cât mai transparentă procedura pentru că orice cheltuială vis-à-vis de acest proiect se va răsfrânge până la urma urmei în taxele și, de fapt, în impozitele care le vor plăti cetățenii pentru recoltarea gunoiului, precum și procesarea acestuia. Deci asta era o observație pe care am făcut-o și în comisia de buget-finanțe și vreau să o fac și în plen pentru că, repet, interesul nostru este ca toate aceste cheltuieli, de fapt astăzi estimate, să ajungă la un nivel cât mai mic în condițiile pieței. Vă mulțumesc.

Domnul vicepreședite Szabó: Da. Aveți perfectă dreptate, și eu așa zic și, sigur, țelul nostru este de a executa toate obiectivele proiectului și la un preț cât mai convenabil, la un preț cât mai mic, mai ales la partea unde sunt cheltuielile neeligibile. L-am văzut pe domnul Cosma.

Domnul secretar Cosma: Toate activitățile componente ale proiectului sunt în general de valori foarte mari. Pentru un contract de servicii cum ar fi cel de supervizare și asistență tehnică legislația română impune ca, în măsura în care se depășește un prag de 125.000 de euro, publicitatea să fie asigurată inclusiv în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Prin urmare, pe lângă aceste obligații legale, sigur, proiectul are o componentă inclusiv de promovare, de conștientizare ș.a.m.d. și vom uza așa cum este și normal și legal de toate mijloacele de publicitate.

Domnul vicepreședinte Szabó:  Bine, mulțumesc pentru precizare, da văd că și doamna Alina are de completat. Vă rog.

Doamna Alina Oberdörfer: Eu am promis de ieri de la comisii că vin astăzi cu complectări și m-am interesat, deci valoarea de 4 milioane de euro nu înseamnă numai asistență tehnică și supervizare, deci sunt mai multe componente, în primul rând sunt cheltuielile neprevăzute care sunt aproape un milion și jumătate care, într-adevăr, pot fi sau nu pot fi cheltuite, este asistența tehnică, este o componentă obligatorie de informare și conștientizare a publicului pentru colectarea separată, pentru colectarea de taxe care este impusă, deci cred că sunt bani prea puțini prevăzuți acolo, 570.000 euro, pentru ceea ce trebuie făcut în județ ca proiectul să fie funcțional și mai este și componenta de supervizare care are valoarea de 2 milioane de euro. Ieri, discuția și întrebarea, pe bună dreptate, de ce este așa de mult supervizarea, eu am spus și m-am interesat astăzi și s-a confirmat, procentul a fost impus de Minsterul Mediului și anume 10% la supervizare din valoarea lucrărilor de construcții-montaj. În cazul nostru este sub 10%, undeva la 8%, trebuie să vă gândiți că ministerul nu a stabilit acest procent de 10% aleatoriu, ci licitația fiind europenă, banii fiind europeni, procesul de supervizare se realizează după anumite reguli. Deci nu este acolo vorba numai de un diriginte de șantier, în primul rând, așa cum spunea și domnul vicepreședinte, lucrările de la Mureș sunt de o complexitate extraordinară, este stația de tratare mecano-biologică care nu s-a mai făcut până acum în România, deci va fi prima instalație de acest gen din România, ziceam că pe lângă diriginții de șantier sunt rezidenții, atașamentiștii, verificatorii, deci este o întreagă listă de experți impuși de Uniunea Europeană care trebuie să participe la această activitate de supervizare. Deci, cum bine spuneați dumneavoastră, asta este valoarea maximă. Dacă atunci când se va licita, se va licita la jumătate, este spre binele tuturor dar asta a fost valoarea maximă. Mulțumesc.

Domnul vicepreședinte Szabó: Vă mulțumesc, sigur că acesta este scopul nostru, să licităm la un preț cât mai mic dar să realizăm lucrări de calitate.

Domnul consilier Mora: Am înțeles domnule președinte de ședință, am înțeles explicația cu cota procentuală pe care a trebuit s-o prindeți raportat la valoarea C+M. Categoric că e mult prea mult față de ceea ce se face în mod normal, deci discutăm de dirigenție de 1% din valoarea proiectului, întrebarea mea este alta, având în vedere că știm cum se proiectează, din păcate, la nivel de proiecte tehnice, în România. În ce sens? În sensul în care, la nivel de proiecte tehnice sunt foarte multe lucruri care nu se prind în faza de proiectare și pe perioada derulării construcțiilor apar întotdeauna foarte multe lucrări suplimentare și asta este o mare problemă. În acest sens, există cheltuieli neprevăzute de 1 milion și jumătate, raportat la 20 de milioane, înseamnă 7,5%. Din experiență vă spun că nu ajung, nu ajunge acest procent de 7,5% ca lucrări suplimentare la o lucrare, la o investiție, în general vorbind, că se fac cum se fac proiectele. Avem exemple destule, inclusiv aeroportul, am ajuns la 50% și nu a ajuns ca lucrări suplimentare, a trebuit să relicităm lucrările suplimentare care nu au încăput în cele 50%. Și atunci, întrebarea mea, doamna Alina, este următoarea: dacă în cadrul acestei scheme de proiect există posibilitatea ca rezervele, care rămân la capitolul supervizare pe perioada construcției, să poată fi folosite la cheltuieli neprevăzute. Asta este cel mai important lucru pentru că s-ar putea să ajungem într-o situație de a compromite investiția la un moment dat, neajungând banii pentru partea de construcții și vă spun și de ce, deja avem decalări de termene pe care le-am discutat între timp, dacă mă ascultați un pic doamna Alina, aceste decalări de termene vis-à-vis de faptul că nu sunt gata celule în anumite zone, înseamnă costuri în plus pentru manipularea gunoiului, pentru procesarea ș.a.m.d a gunoiului. Deja sunt costuri care vor apărea, nu astăzi, dar mâine, poimâine vor apărea deja și atunci trebuie să găsim o soluție, cumva, ca pe viitor să avem cheltuieli neprevăzute un pic mai mari de 7,5% și de asta trebuie găsită o formulă de a muta un pic sumele de aici, nu știu, poate în timpul derulării, dacă ne rămân rezerve, pentru că, din ce știu, programele europene care se semnează sunt pe valoare totală, tu ai dreptul între capitole să mai miști. Cel puțin la nivel de privați așa este, nu știu dacă la nivel și de public. Dar este foarte important să ne gândim deja și acum la lucrările suplimentare care vor apărea pentru că apar cu siguranță. Vă mulțumesc.

Doamna Alina Oberdörfer: Acum eu știu sigur că în acest moment nu putem să punem în discuție acest aspect, deci mutarea banilor dintr-un capitol în altul. Nici vorbă ca proiectul să fie aprobat pe sumă totală, el este aprobat pe fiecare componentă în parte, fiecare are explicitat și justificată valoarea că altfel înseamnă că ar fi, mă iertați de expresia informală, un balamuc complet. Pe de altă parte, sunt două aspecte pe care, zic eu, că nu intervin aici, din cele prezentate de dumneavoastră. Cheltuielile neprevăzute care intervin pe perioada de operare a sistemului, a situației actuale, până la implementarea sistemului, asta nu are nici o legătură cu proiectul. Deci aceste cheltuieli neprevăzute se referă numai la investițiile care urmează să fie realizate, nu și la operare. Pe de altă parte, nu există riscul pe care l-ați spus dumneavoastră, ca proiectantul să fi greșit și în mometul în care vine constructorul la anul, să fie…cine știe ce, altceva. Pentru că proiectantul, deci consorțiul din care fac parte este proiectant numai în cazul depozitului de deșeuri pentru că este singura investiție care s-a realizat în acest proiect pe FIDIC Roșu și noi rămânem proiectanți în continuare, deci dacă apare orice problemă în perioada de implementare, noi suntem proiectanții. Restul, toate celelalte investiții sunt pe FIDIC Galben, deci ele vor fi proiectate la anul și imediat vor fi implemenate. Deci eu nu cred că poate să existe, nu trebuie să existe nici o diferență de evaluare. Credeți-mă că m-am implicat, deși sunt expert tehnic și nu economic, m-am implicat foarte mult și cu toții ne-am implicat cu foarte mare atenție la stabilirea costurilor fiecărei investiții, astfel încât să fie prinse absolut tot ce este necesar și eu cred că nu am greșit în minus, sub limita admisibilă. De asta vă asigur și vorbim și peste doi ani, adică nu cred că se pun… nu putem să punem problema de zeci la sută depășiri, nu, nu există.

Domnul vicepreședinte Szabó: Vă mulțumesc, mulțumesc și doamnei Alina și să sperăm că așa e și așa cum e consorțiul format din specialiști din patru țări, eu cred că au și seriozitatea corespunzătoare pentru a supraveghea și a implementa și a asista acest proiect. Dacă nu mai aveți, atunci supun la vot proiectul de hotărâre. Articolul 1. Se aprobă proiectul „Sistem de Management Integrat al Deșeurilor în județul Mureș” (denumit în continuare Proiect) în valoare totală de 53.568.308 euro și inițierea procedurilor pentru depunerea acestuia în vederea finanțării în cadrul POS Mediu, Axa prioritară 2 - „Dezvoltarea sistemelor de management integrat al deșeurilor și reabilitarea siturilor istorice contaminate”, Domeniu Major de Intervenție 2.1. - „Dezvoltarea sistemelor integrate de management al deșeurilor și extinderea infrastructurii de management al deșeurilor”. Cine este pentru?

Articolul 1 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

 

Domnul vicepreședinte Szabó: Articolul 2 alin. 1. Se aprobă cofinanțarea proiectului „Sistem de Management Integrat al Deșeurilor în județul Mureș” de către Consiliul Județean Mureș cu suma de 15.031.840 Euro, din care:

-      3.721.953 Euro – contribuția județului Mureș la finanțarea costurilor eligibile;

-      2.829.538 Euro – contribuția județului la finanțarea costurilor neeligibile pentru realizarea Proiectului;

-      8.480.349 Euro –  TVA aferentă costurilor eligibile și neeligibile ale Proiectului.

Eu cred că putem pune împreună, domnul Cosma, împreună cele două aliniate, da? Alin. 2. Structura contribuției județului Mureș la finanțarea Proiectului este prezentată în anexa nr.1.

Alin. 3. Consiliul Județean Mureș va recupera ulterior de la Bugetul de stat cota parte din TVA aferentă cheltuielilor eligibile în condițiile legii și va suporta orice alte costuri suplimentare care pot surveni în perioada implementării Proiectului, în condițiile rambursării/decontării ulterioare a cheltuielilor din instrumente structurale.        Cine este pentru?

 

Articolul 2 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

 

Domnul vicepreședinte Szabó: Art. 3. Se aprobă planul anual de evoluție a taxelor în cadrul  proiectului „Sistem de Management Integrat al Deșeurilor în județul Mureș” cuprins în anexa nr. 2. Cine este pentru?

 

Articolul 3 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Pop Ioan), 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

 

Domnul vicepreședinte Szabó: Articolul 4. Anexele 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre. Cine este pentru?

 

Articolul 4 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Pop Ioan), 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

 

Domnul vicepreședinte Szabó: Articolul 5. Se mandatează Președintele Consiliului Județean Mureș, doamna Lokodi Edita Emöke, să întreprindă toate demersurile necesare în vederea finanțării și implementării proiectului  „Sistem de Management Integrat al Deșeurilor în județul Mureș”. Cine este pentru?

Articolul 5 se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Pop Ioan), 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

 

Domnul vicepreședinte Szabó: Prezenta hotărâre se comunică direcțiilor de specialitate ale Consiliului Județean Mureș care răspund de aducerea sa la îndeplinire, precum și ADI Ecolect Mureș și Ministerului Mediului. Cine este pentru?

Articolul 6 se aprobă cu 31 voturi „pentru”, 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet)

Domnul vicepreședinte Szabó: Și proiectul de hotărâre în întregime.

Hotărârea în întregime se aprobă cu 30 voturi „pentru”, 1 nu a votat (Boloș Vasile), 4 absenți (Lokodi Edita Emöke, Achim Marcela, Csép Eva, Magyarosi Erzsébet).

 

Domnul vicepreședinte Szabó: Vă mulțumesc frumos, domnilor consilieri și doamnei consultant, pentru operativitate și cu acestea putem da drumul la depunerea proiectului. Vă mulțumesc frumos.

 

Lucrările ședinței se încheie la ora 13:30

 

 

 

 

 

                                                            Întocmit: Andreea Iepan

 

 

 

 

 

VICEPREȘEDINTE                                          SECRETAR

 

   Szabó Árpád                                              Paul Cosma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Văzut: consilier - Delia Belean