CAPITOLUL I.
  DISPOZITII GENERALE
Art.1. In conformitate cu prevederile Legii nr.215/2001 privind administratia 
  publica locala, modificata si completata prin 
  Legea nr.141/2004, a Hotarârii Guvernului nr.1206/2001 pentru aprobarea 
  normelor de aplicare a legii, ale Legii nr.673/2002 privind aprobarea, modificarea 
  si completarea Ordonantei Guvernului României nr.35/2002 pentru 
  aprobarea Regulamentului cadru de organizare si functionare a consiliilor 
  locale si ale Legii nr.52/2003 privind transparenta decizionala 
  in administratia publica, Consiliul Judetean Mures 
  stabileste prin prezentul regulament regulile de procedura si 
  de organizare in baza carora functioneaza.
  Art.2. (1) Consiliul Judetean Mures ales la 6 iunie 2004 si 
  constituit in sedinta din 26 iunie 2004 se compune din 35 consilieri.
  (2) Consiliul Judetean Mures este autoritatea administratiei 
  publice locale, constituita la nivel judetean pentru coordonarea 
  activitatii consiliilor comunale, orasenesti si 
  municipale, in vederea realizarii serviciilor publice de interes 
  judetean.
  (3) Constituirea si completarea Consiliului judetean se face in 
  conformitate cu prevederile art.103 si respectiv art.31-37 din Legea nr.215/2001 
  privind administratia publica locala si a prezentului 
  regulament.
  Art.3. Consiliul judetean se organizeaza si functioneaza 
  in temeiul principiilor autonomiei locale, descentralizarii serviciilor 
  publice, eligibilitatii autoritatilor administratiei 
  publice locale, legalitatii, transparentei decizionale si 
  consultarii cetatenilor in solutionarea problemelor 
  locale de interes deosebit.
  Art.4. (1) Autonomia Consiliului Judetean Mures este administrativa 
  si financiara fiind exercitata pe baza si in limitele 
  prevazute de lege.
  (2) Autonomia locala priveste organizarea, functionarea, competentele 
  si atributiile Consiliului Judetean Mures, precum si 
  gestionarea resurselor judetului de catre acesta.
  (3) Autonomia locala reprezinta dreptul si capacitatea efectiva 
  a Consiliului judetean de a solutiona, in numele si in 
  interesul cetatenilor judetului Mures, treburile publice, 
  in conditiile legii.
  Art.5. Aplicarea principiilor prevazute la art.3 si 4 nu pot aduce 
  atingere caracterului de stat national, unitar si indivizibil al 
  României.
  Art.6. (1) Consiliul judetean exercita prerogativele ce revin judetului 
  ca persoana juridica, de drept public, ce are, potrivit legii, 
  capacitate juridica deplina, poseda un patrimoniu propriu 
  si are dreptul sa aiba initiative in toate domeniile, 
  cu exceptia celor care sunt date in mod expres in competenta 
  altor autoritati publice.
  (2) Ca persoana juridica de drept public, judetul, reprezentat 
  de Consiliul judetean are in proprietate bunuri din domeniul public 
  de interes judetean, potrivit legii si bunuri in domeniul privat.
  Art.7. (1) Raporturile dintre Consiliul judetean si consiliile locale 
  municipale, orasenesti si comunale au la baza principiile 
  autonomiei, legalitatii, responsabilitatii, cooperarii 
  si solidaritatii in rezolvarea problemelor intregului 
  judet.
  (2) In relatiile dintre Consiliul judetean si autoritatile 
  administratiei publice locale nu exista raporturi de subordonare.
  Art.8. Consiliul Judetean Mures are sub autoritatea sa: SC. Drumuri 
  si Poduri Mures SA, SC. Servicii de Utilitati Rurale 
  SA, Regia Autonoma "Aeroportul Tirgu-Mures", Biblioteca 
  judeteana, Muzeul judetean, Centrul judetean de Creatie 
  Populara, Teatrul Ariel, Redactia "Vatra", Redactia 
  "Lato", Ansamblul Artistic "Muresul", Scoala de 
  Arte, Filarmonica de Stat, Administratia Palatului Culturii, Directia 
  Judeteana pentru Protectia Drepturilor Copilului, Directia 
  de Asistenta Sociala, Corpul Gardienilor Publici si 
  Teatrul National Tirgu-Mures. Consiliul Judetean are 
  in administrare terenurile si cladirile in care isi 
  desfasoara activitatea unitatile sanitare aflate 
  in domeniul public al judetului.
  CAPITOLUL II.
  Constituirea Consiliului Judetean
Art.9. (1) Consiliul judetean se constituie in termen de 20 de 
  zile de la data desfasurarii alegerilor. Convocarea consilierilor 
  declarati alesi, la sedinta de constituire a consiliului, 
  se face de prefect, prin ordin.
  (2) Sedinta este legal constituita daca participa 
  cel putin doua treimi din numarul consilierilor declarati 
  alesi. In cazul in care nu se poate asigura aceasta 
  majoritate, peste 3 zile va fi convocata o noua sedinta 
  printr-un nou ordin emis de prefect. Daca nici de aceasta data 
  nu se prezinta cel putin doua treimi din numarul 
  consilierilor declarati alesi, prefectul va face o noua convocare 
  peste alte 3 zile, emitând in acest scop un nou ordin.
  (3) Daca nici la a treia convocare nu se prezinta cel putin 
  doua treimi din numarul consilierilor declarati alesi, 
  prefectul va dispune verificarea motivelor care au determinat neprezentarea 
  la sedinta a consilierilor absenti. Daca absentele 
  nu au la baza motive temeinice, determinate de boala, care a necesitat 
  spitalizarea sau imobilizarea la pat; deplasarea in strainatate 
  in interes de serviciu; evenimente de forta majora, 
  cum ar fi: inundatii sau alte catastrofe care au impiedicat deplasarea, 
  deces in familie sau alte situatii similare, prefectul va emite 
  un ordin prin care va declara vacante locurile consilierilor declarati 
  alesi, care au lipsit nemotivat de la cele 3 convocari anterioare. 
  Ordinul prefectului poate fi atacat de cei interesati la instanta 
  de contencios administrativ, in termen de 5 zile de la comunicare. Hotarârea 
  instantei este definitiva si irevocabila.
  (4) Inainte de a emite ordinul, prefectul va verifica daca pe listele 
  de candidati depuse de partidele politice, aliantele politice sau 
  aliantele electorale, ai caror consilieri declarati alesi 
  au lipsit nemotivat mai sunt supleanti. In caz afirmativ, prin acelasi 
  ordin se va dispune organizarea unei noi sedinte de constituire la 
  care vor fi convocati supleantii.
  (5) In cazul in care pe listele de candidati nu mai sunt supleanti 
  sau acestia refuza, la rândul lor, sa se prezinte la 
  sedinta, prefectul va dispune organizarea de alegeri pentru 
  completarea posturilor declarate vacante, potrivit aliniatului 3. Alegerile 
  se vor organiza in conditiile Legii nr.67/2004 pentru alegerea autoritatilor 
  administratiei publice locale, in cel mult 30 de zile de la data 
  emiterii ordinului si la acestea vor putea participa toate partidele politice, 
  aliantele politice sau aliantele electorale care au depus initial 
  liste de candidati precum si candidatii independenti 
  care nu au fost declarati alesi la alegerile anterioare.
  Art.10. (1) Sedinta de constituire este deschisa de prefect 
  sau de reprezentantul acestuia, care il invita pe cel mai in 
  vârsta dintre consilieri si pe cei 2 asistenti ai acestuia 
  care vor fi desemnati dintre cei mai tineri consilieri, sa preia 
  conducerea lucrarilor sedintei.
  (2) Dupa preluarea conducerii sedintei se ia o pauza, 
  in timpul careia se constituie grupurile de consilieri, potrivit 
  Statutului alesilor locali, care functioneaza pe toata 
  durata mandatului, iar Secretarul General al judetului prezinta 
  presedintelui de vârsta si asistentilor 
  acestuia dosarele consilierilor declarati alesi si pe cele ale 
  supleantilor lor. Dosarele pot fi insotite de optiunile 
  scrise ale consilierilor alesi care ocupa functii incompatibile, 
  potrivit legii, cu calitatea de consilier.
  Art.11. (1) Dupa reluarea lucrarilor sedintei, consilierii 
  declarati alesi vor alege o comisie de validare alcatuita 
  din 3-5 consilieri. Numarul membrilor comisiei se stabileste prin 
  vot deschis la propunerea presedintelui de vârsta. Comisia 
  este aleasa pe intreaga durata a mandatului si are 
  urmatoarele atributii:
  a) verifica dosarele consilierilor declarati alesi
  b) verifica dosarele supleantilor in cazul declansarii 
  procedurii de validare a acestora
  c) propune validarea sau invalidarea consilierilor declarati alesi 
  si dupa caz a supleantilor
  d) organizeaza si stabileste rezultatul votului secret
  (2) Desemnarea candidatilor pentru comisia de validare se face de catre 
  grupurile de consilieri constituite potrivit art.10, alin.2. Numarul 
  de locuri cuvenite fiecarui grup se determina in functie 
  de numarul de mandate obtinute de grupul in cauza.
  (3) Alegerea membrilor comisiei de validare se face individual, prin votul deschis 
  al majoritatii consilierilor prezenti la sedinta 
  de constituire, iar rezultatul va fi consemnat in Hotarârea 
  nr 1.
  Art.12. Comisia de validare a mandatelor alege din rândul membrilor sai, 
  cu votul majoritatii acestora, un presedinte si un secretar.
  Art.13. (1) Dupa alegerea comisiei de validare presedintele dispune 
  o noua pauza, in timpul careia va fi examinata 
  de catre comisie, legalitatea alegerii fiecarui consilier, pe 
  baza dosarelor prezentate de presedintele de vârsta si 
  vor fi elaborate propunerile de validare sau de invalidare a mandatelor care 
  vor fi consemnate intr-un proces verbal al carui model este prezentat 
  in anexa la prezentul regulament.
  (2) Daca consilierii care detin functii incompatibile opteaza 
  in scris pentru renuntarea la functia de consilier, va fi 
  examinat, in vederea validarii, dosarul supleantului, sau a supleantilor 
  de pe aceeasi lista, in ordinea in care cei in 
  cauza au fost inscrisi pe lista de candidati.
  (3) Invalidarea alegerii unui consilier poate fi propusa de comisia de 
  validare, numai daca aceasta a constatat ca au fost incalcate 
  conditiile de eligibilitate stabilite expres de lege sau daca alegerea 
  s-a facut prin frauda electorala constatata de catre 
  biroul electoral, potrivit prevederilor Legii nr.67/2004 pentru alegerea autoritatilor 
  administratiei publice locale.
  (4) Consilierii care lipsesc motivat de la sedinta de constituire 
  pot fi validati sau invalidati in lipsa.
  (5) In cazul in care pâna la data validarii, 
  un candidat declarat ales nu mai face parte din partidul pe a carui lista 
  a fost ales, la cererea scrisa a partidului respectiv, mandatul acestuia 
  nu va fi validat, urmând a fi validat primul supleant pe lista.
  Art.14. (1) Validarea sau invalidarea mandatelor se face in ordine alfabetica, 
  prin votul deschis al majoritatii consilierilor prezenti 
  la sedinta. Persoana al carei mandat este supus validarii 
  sau invalidarii nu participa la vot.
  (2) Rezultatul validarii mandatelor se consemneaza in Hotarârea 
  nr.2, care se va comunica de indata consilierilor care au absentat 
  motivat.
  Art.15. (1) Hotarârea de validare sau invalidare a mandatelor poate 
  fi atacata de cei interesati la instanta de contencios administrativ 
  in termen de 5 zile de la adoptare, sau in cazul celor absenti 
  de la sedinta, de la comunicare.
  (2) Instanta de contencios administrativ este obligata sa 
  se pronunte in termen de 30 de zile.
  Art.16.(1) Dupa validarea mandatelor a cel putin doua treimi 
  din numarul de consilieri stabilit potrivit legii se va proceda la depunerea 
  urmatorului juramânt: "Jur sa respect Constitutia 
  si legile tarii si sa fac cu buna credinta 
  tot ceea ce sta in puterile si priceperea mea pentru binele 
  locuitorilor judetului. Asa sa-mi ajute Dumnezeu !"
  (2) Juramântul se depune dupa urmatoarea procedura: 
  secretarul general al judetului va da citire juramântului, 
  dupa care consilierii validati se vor prezenta, in ordine 
  alfabetica, in fata unei mese special amenajate, pe care 
  se afla un exemplar din Constitutie si Biblie. Consilierul 
  va pune mâna stânga atât pe Constitutie cât 
  si daca este cazul, pe Biblie, va pronunta cuvântul 
  "Jur" dupa care va semna Juramântul de credinta, 
  care va fi imprimat pe un formular special.
  (3) Consilierii pot depune juramântul fara formula 
  religioasa. In acest caz juramântul va fi imprimat 
  pe formular fara aceasta formula.
  (4) Juramântul se semneaza in doua exemplare, 
  un exemplar se pastreaza la dosarul de validare, iar al doilea 
  se inmâneaza consilierului.
  (5) Consilierii care refuza sa depuna juramântul 
  sunt considerati demisionati de drept, acest fapt urmând a 
  se consemna in procesul verbal al sedintei. In aceasta 
  situatie se va supune validarii mandatul primului supleant de pe 
  lista partidului politic, aliantei politice sau aliantei electorale 
  respective, daca pâna la validarea mandatului, partidele 
  politice sau aliantele politice confirma in scris apartenenta 
  la partid a consilierului in cauza.
  (6) Dupa depunerea juramântului de catre cel putin 
  doua treimi din numarul membrilor consiliului local, presedintele 
  de vârsta declara consiliul legal constituit. Declararea 
  consiliului ca legal constituit se constata prin Hotarârea 
  nr.3.
CAPITOLUL III 
  Organizarea Consiliului Judetean
 Art.17. Dupa declararea ca legal constituit, Consiliul judetean 
  alege dintre membrii sai, cu votul secret al majoritatii 
  consilierilor in functie, pe toata durata exercitarii 
  mandatului, un presedinte si doi vicepresedinti. 
  Art.18. (1) Propunerea de candidati pentru alegerea presedintelui 
  si a vicepresedintilor se face de catre grupurile de 
  consilieri sau de catre oricare dintre consilieri.
  (2) Candidaturile pentru functiile de presedinte si vicepresedinti 
  se supun votului secret pe buletine de vot separate, respectiv pentru presedinte 
  si vicepresedinti.
  (3) Toti candidatii desemnati pe functii vor fi inscrisi 
  pe buletinele de vot in ordinea in care au fost facute propunerile, 
  dupa ce, in prealabil au fost consultati de presedintele 
  de vârsta daca accepta candidatura.
  (4) Dupa inregistrarea candidaturilor se ia o pauza in 
  timpul careia se completeaza buletinele de vot.
  (5) Exercitarea votului se face intr-o cabina special amenajata, 
  putându-se folosi, la alegerea consiliului, una din urmatoarele 
  modalitati.
  a). pe buletinul de vot se bareaza cu o linie orizontala numele 
  candidatilor pe care consilierul nu doreste sa ii aleaga 
  ramânând nebarat numele celui pe care doreste sa 
  il aleaga votantul.
  b). pe buletinul de vot se scrie cuvântul "DA" in dreptul 
  numelui celui pe care doreste sa il voteze.
  c). alte modalitati, la alegerea consiliului.
  Art.19. (1) Sunt declarati alesi ca presedinte si vicepresedinti, 
  candidatii care au obtinut votul majoritatii consilierilor 
  in functie.
  (2) In situatia in care nu s-a intrunit majoritatea 
  prevazuta la aliniatul 7 se organizeaza un al doilea tur 
  de scrutin, in aceeasi sedinta, la care vor participa 
  candidatii situati pe primele doua locuri. La al 2-lea tur 
  de scrutin sunt declarati alesi presedinte si vicepresedinti, 
  consilierii care au obtinut cel mai mare numar de voturi. 
  (3) In caz de balotaj se va proceda la un nou tur de scrutin, la care 
  vor participa numai candidatii care se afla in aceasta 
  situatie. Va fi declarat ales, candidatul care a obtinut cele mai 
  multe voturi.
  Art.20. Alegerea presedintelui si vicepresedintilor sunt 
  consemnate in Hotarârile nr. 4 si 5 ale Consiliului 
  judetean. 
  Art.21. Dupa alegerea presedintelui consiliului judetean, 
  activitatea presedintelui de sedinta inceteaza. 
  
  Presedintele consiliului judetean asigura in continuare 
  conducerea lucrarilor sedintei.
  Art.22. Presedintele si vicepresedintii pot fi eliberati 
  din functie de catre consiliul judetean la propunerea a cel 
  putin o treime din numarul consilierilor si numai cu votul 
  secret a cel putin doua treimi din numarul consilierilor 
  in functie. Eliberarea din functie a presedintelui consiliului 
  judetean se face daca a emis in decurs de 3 luni, cel putin 
  3 dispozitii care au fost anulate irevocabil de instanta de judecata, 
  intrucât au contravenit intereselor generale ale statului ori ale 
  judetului sau a incalcat Constitutia si legile 
  tarii. Vicepresedintii pot fi eliberati din functie, 
  in aceleasi conditii, numai daca s-a constatat prin 
  hotarâre judecatoreasca irevocabila ca 
  acestia au contravenit, in exercitarea sarcinilor ce le-au revenit, 
  intereselor generale ale statului sau ale judetului ori au incalcat 
  Constitutia si legile tarii.
Comisiile de specialitate
 Art.23. (1) Dupa constituire Consiliul Judetean stabileste 
  si organizeaza comisii de specialitate pe principalele domenii de 
  activitate.
  (2) Domeniile de activitate in care se pot organiza comisii de specialitate, 
  denumirea acestora si numarul de membri care va fi intotdeauna 
  impar, se stabilesc de catre Consiliul judetean, in functie 
  de specificul activitatii din judet.
  Art.24. (1) Numarul locurilor care revin fiecarui grup de consilieri 
  in fiecare comisie de specialitate se stabileste de catre 
  consiliul judetean, in functie de ponderea acestora in 
  cadrul consiliului.
  (2) Nominalizarea membrilor fiecarei comisii se face de fiecare grup 
  de consilieri, avându-se in vedere, de regula, optiunea 
  acestora, pregatirea lor profesionala si domeniul in 
  care isi desfasoara activitatea.
  (3) In functie de numarul membrilor consiliului, un consilier 
  poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una este comisia de baza. 
  Consilierii au drept de vot in comisia de baza iar in celelalte 
  comisii participa cu drept de vot consultativ. Indemnizatia 
  de sedinta se va acorda numai pentru activitatea desfasurata 
  in comisia de baza.
  Art.25. (1) Consiliul judetean poate hotari organizarea unor 
  comisii speciale de analiza si verificare, la propunerea consilierilor 
  sau a presedintelui consiliului judetean.
  (2) Componenta nominala a comisiilor prevazute la alin. 
  (1), obiectivele si tematica activitatii acestora, perioada 
  in care vor lucra si mandatul lor se stabilesc prin hotarâre 
  a consiliului judetean.
  (3) Comisia de analiza si verificare va prezenta consiliului judetean, 
  la termenul stabilit de acesta, raportul intocmit in urma analizelor 
  si verificarilor efectuate. Raportul va cuprinde, daca este 
  cazul, propuneri concrete de imbunatatire a activitatii 
  in domeniul supus analizei sau verificarii.
  Art.26. (1) Consiliul Judetean Mures are organizate 6 comisii de 
  specialitate pe domenii de activitate dupa cum urmeaza:
  1. Comisia economico - financiara;
  2. Comisia de amenajare a teritoriului si urbanism;
  3. Comisia de servicii publice;
  4. Comisia social-culturala;
  5. Comisia juridica, ordine publica si integrare europeana; 
  
  6. Comisia de agricultura; 
(2) Consiliul poate hotari sa se organizeze comisii de 
  specialitate si in alte domenii de activitate sau o comisie sa 
  aiba in obiectul de activitate doua sau mai multe domenii.
  (3) Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
  Art.27. (1) Comisiile de specialitate lucreaza valabil in prezenta 
  majoritatii membrilor si iau hotarâri cu votul 
  majoritatii membrilor prezenti.
  (2) Comisia poate invita sa participe la sedintele sale specialisti 
  din cadrul aparatului
  propriu al consiliului judetean sau din afara acestuia, in special 
  de la unitatile aflate in subordinea consiliului. Au dreptul 
  sa participe la sedintele comisiei si consilieri care 
  au facut propunerile ce stau la baza lucrarilor comisiei. 
  (3) Sedintele comisiei de specialitate sunt de regula publice. 
  
  (4) Comisia poate invita si alte persoane care sa participe la dezbateri.
  (5) Comisia poate hotari ca unele sedinte sau dezbaterea 
  unor puncte de pe ordinea de zi, sa se desfasoare cu usile 
  inchise.
  Art.28. Fiecare comisie de specialitate isi alege prin votul deschis, 
  al majoritatii consilierilor ce o compun, câte un presedinte 
  si câte un secretar.
  Art.29. (1) Comisiile de specialitate au urmatoarele atributii 
  principale:
  a) analizeaza proiectele de hotarâri ale consiliului judetean;
  b) se pronunta asupra altor probleme trimise de consiliu spre avizare;
  c) intocmesc avize asupra proiectelor de hotarâri si 
  asupra problemelor analizate, pe care le prezinta consiliului.
  (2) Comisiile de specialitate indeplinesc orice alte insarcinari 
  date prin hotarâri ale consiliului judetean, daca 
  acestea au legatura cu activitatea lor.
  Art.30. (1) Presedintele comisiei de specialitate are urmatoarele 
  atributii principale:
  a) asigura reprezentarea comisiei in raporturile acesteia cu consiliul 
  judetean si cu celelalte comisii;
  b) convoaca sedintele comisiei;
  c) conduce sedintele comisiei;
  d) propune ca la lucrarile comisiei sa participe si alte 
  persoane din afara acesteia, daca apreciaza ca este necesar;
  e) participa la lucrarile celorlalte comisii care examineaza 
  probleme ce prezinta importanta pentru comisia pe care o 
  conduce;
  f) sustine in sedintele de consiliu avizele formulate 
  de comisie;
  g) anunta rezultatul votarii, pe baza datelor comunicate 
  de secretar.
  (2) Presedintele comisiei indeplineste orice alte atributii 
  referitoare la activitatea comisiei, prevazute de lege, sau stabilite 
  de consiliul judetean.
  Art. 31. (1) Secretarul comisiei indeplineste urmatoarele 
  atributii principale:
  a) efectueaza apelul nominal si tine evidenta participarii 
  la sedinte a membrilor comisiei;
  b) numara voturile si il informeaza pe presedinte 
  asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecarei hotarâri 
  si asupra rezultatului votarii;
  c) asigura redactarea avizelor si proceselor-verbale etc.
  (2) Secretarul comisiei indeplineste orice alte insarcinari 
  stabilite de comisie sau de catre presedintele acesteia.
  Art. 32. (1) Convocarea sedintelor comisiei se face de catre 
  presedintele acesteia cu cel putin 3 zile inainte.
  (2) Ordinea de zi se aproba de comisie la propunerea presedintelui. 
  Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor 
  probleme.
  (3) Participarea membrilor comisiei la sedintele acesteia este obligatorie.
  (4) In caz de absenta la sedinta comisiei de baza 
  consilierului in cauza nu i se acorda indemnizatie 
  de sedinta. Daca absentele continua, fara 
  a fi motivate, presedintele comisiei poate aplica sanctiunile prevazute 
  in competenta sa de Statutul alesilor locali sau poate propune 
  consiliului aplicarea altor sanctiuni statutare, inclusiv inlocuirea 
  lui din comisie.
  Art.33. Sedintele comisiilor de specialitate se desfasoara, 
  de regula, inaintea sedintelor consiliului, atunci când 
  ordinea de zi a sedintei acestuia cuprinde probleme sau proiecte 
  de hotarâri asupra carora i se solicita avizul, la 
  convocarea presedintelui acesteia sau a presedintelui Consiliului 
  Judetean. Celelalte sedinte ale comisiei de specialitate se 
  vor desfasura pe baza programarii facute de catre 
  presedintele acesteia.
  Art.34. (1) Pentru dezbaterea proiectelor de hotarâri sau a celorlalte 
  probleme repartizate comisiei, presedintele acesteia va desemna un consilier 
  care va face in cadrul sedintei o scurta prezentare 
  a problemei aflate pe ordinea de zi, daca aceasta nu este prezentata 
  de initiator.
  (2) Consilierul desemnat potrivit alin. (1) va redacta avizul comisiei, pe baza 
  amendamentelor si a propunerilor formulate de membrii acesteia, care au 
  fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenti.
  (3) Avizele intocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesara, 
  atât amendamentele si propunerile acceptate, cât si cele 
  respinse.
  (4) Avizul intocmit potrivit alin. (2) si (3) se prezinta 
  Secretarului General, care se va ingriji de multiplicarea si difuzarea 
  acestuia catre consilieri, o data cu ordinea de zi.
  Art.35. Votul in comisii este, de regula, deschis. In anumite 
  situatii comisia poate hotari ca votul sa fie secret, 
  stabilind de la caz la caz si modalitatea de exprimare a acestuia.
  Art.36. (1) Lucrarile sedintelor comisiei se consemneaza, 
  prin grija secretarului acesteia, intr-un proces-verbal. Dupa incheierea 
  sedintei procesul-verbal va fi semnat de catre presedintele 
  si secretarul comisiei.
  (2) Presedintele poate incuviinta ca procesele-verbale ale 
  sedintelor sa fie consultate de alte persoane interesate care 
  nu au participat la sedinta, cu exceptia proceselor-verbale 
  intocmite in sedintele ale caror lucrari 
  s-au desfasurat cu usile inchise.
  Art.37. Daca in urma dezbaterilor din sedinta consiliului 
  judetean se impun modificari de fond in continutul 
  proiectului, presedintele consiliului poate hotari retrimiterea 
  proiectului pentru reexaminare de catre comisia sau compartimentul de 
  specialitate care a intocmit avizul, respectiv raportul.
  
  
  Atributiile secretarului general al judetului 
Art.38. (1) Secretarul general al judetului participa in 
  mod obligatoriu la sedintele consiliului si ii revin urmatoarele 
  atributii principale privitoare la sedintele acestuia:
  a) asigura indeplinirea procedurilor de convocare a consiliului 
  judetean, la cererea presedintelui sau a cel putin unei treimi 
  din numarul consilierilor in functie;
  b) asigura efectuarea lucrarilor de secretariat;
  c) efectueaza apelul nominal si tine evidenta participarii 
  la sedinte a consilierilor;
  d) numara voturile si consemneaza rezultatul votarii, 
  pe care il prezinta presedintelui;
  e) il informeaza pe presedinte cu privire la cvorumul necesar 
  pentru adoptarea fiecarei hotarâri a consiliului judetean;
  f) asigura inregistrarea sau stenografierea lucrarilor sedintei 
  de consiliu, pe baza carora se intocmeste procesul-verbal, 
  la cererea expresa in procesul-verbal se va consemna cuvânt 
  cu cuvânt interventiile consilierilor, pune la dispozitia 
  consilierilor inaintea fiecarei sedinte procesul-verbal, 
  al sedintei anterioare, asupra continutului caruia solicita 
  acordul consiliului;
  g) asigura intocmirea dosarelor de sedinta, legarea, 
  numerotarea paginilor, semnarea si stampilarea acestora;
  h) urmareste ca la deliberarea si adoptarea unor hotarâri 
  ale consiliului judetean sa nu ia parte consilierii care se incadreaza 
  in dispozitiile art. 47 alin. (1) din Legea administratiei 
  publice locale nr. 215/2001. Il informeaza pe presedinte cu 
  privire la asemenea situatii si face cunoscute sanctiunile 
  prevazute de lege in asemenea cazuri;
  i) prezinta in fata consiliului judetean punctul sau 
  de vedere cu privire la legalitatea unor proiecte de hotarâri sau 
  a altor masuri supuse deliberarii consiliului; daca este 
  cazul, refuza sa contrasemneze hotarârile pe care 
  le considera ilegale;
  j) contrasemneaza, in conditiile legii si ale prezentului 
  regulament, hotarârile consiliului judetean pe care le considera 
  legale;
  k) poate propune presedintelui inscrierea unor probleme in 
  proiectul ordinii de zi a sedintelor ordinare ale consiliului judetean;
  l) acorda membrilor consiliului asistenta si sprijin 
  de specialitate in desfasurarea activitatii, 
  inclusiv la redactarea proiectelor de hotarâri sau la definitivarea 
  celor discutate si aprobate de consiliu; aceleasi obligatii 
  revin si aparatului propriu al consiliului judetean.
  (2) Secretarul general indeplineste orice alte atributii stabilite 
  de lege, sau insarcinari date de consiliu privitoare la 
  buna organizare si desfasurare a sedintelor consiliului.
Capitolul IV.
  Functionarea consiliului judetean
  Desfasurarea sedintelor
 Art. 39. (1) Consiliul judetean se intruneste in sedinte 
  ordinare o data la doua luni, la convocarea presedintelui 
  consiliului judetean.
  (2) Consiliul judetean se poate intruni si in sedinte 
  extraordinare ori de câte ori este necesar, la cererea presedintelui 
  sau a cel putin unei treimi din numarul membrilor consiliului, 
  ori la solicitarea prefectului adresata presedintelui consiliului 
  judetean, in cazuri exceptionale care necesita adoptarea 
  de masuri imediate pentru prevenirea, limitarea sau inlaturarea 
  urmarilor calamitatilor, catastrofelor, incendiilor, epidemiilor 
  sau epizootiilor, precum si pentru apararea ordinii si linistii 
  publice.
  (3) Convocarea consiliului judetean se face in scris, prin intermediul 
  secretarului general al judetului, cu cel putin 5 zile inaintea 
  sedintelor ordinare sau cu cel putin 3 zile inaintea 
  celor extraordinare.
  (4) In caz de forta majora si de maxima 
  urgenta pentru rezolvarea intereselor locuitorilor judetului, 
  convocarea consiliului judetean se face de indata de catre 
  presedinte, din propria initiativa sau la solicitarea prefectului.
  (5) In situatia in care presedintele consiliului judetean 
  se afla in imposibilitatea de a convoca consiliul in sedinta 
  ordinara, aceasta se va face de catre vicepresedintele desemnat 
  de presedinte prin dispozitie.
  (6) Ordinea de zi a sedintelor consiliului judetean se va inscrie 
  in cuprinsul invitatiei de sedinta transmisa 
  consilierilor si se aduce la cunostinta locuitorilor prin mass-media 
  sau prin orice alt mijloc de publicitate, atât in limba româna 
  cât si in limba maghiara.
  (7) Aducerea la cunostinta publica, in limba maghiara, 
  a ordinii de zi a sedintei consiliului judetean se consemneaza 
  in procesul verbal al sedintei, iar in dosarul de sedinta 
  se vor atasa actele doveditoare, inclusiv ordinea de zi in limba 
  oficiala si in versiunea tradusa in limba maghiara.
  (8) Proiectul ordinii de zi se intocmeste la propunerea presedintelui, 
  consilierilor, secretarului general, comisiilor de specialitate sau la solicitarea 
  cetatenilor.
  (9) Modificarea ordinii de zi se poate face numai pentru probleme urgente si 
  numai cu votul majoritatii consilierilor prezenti.
  (10) Dezbaterea unor probleme urgente in afara ordinii de zi care a fost 
  publicata, se poate face numai pe baza aplicarii procedurii initiativei 
  de urgenta.
  (11) Initiativa de urgenta poate fi promovata de presedinte, 
  de presedintii comisiilor de specialitate (in baza hotarârii 
  comisiei) sau de un grup de cel putin 10 consilieri. Initiativa 
  de urgenta se motiveaza si se prezinta in 
  scris secretarului general cu cel putin 48 de ore inaintea sedintei 
  consiliului.
  (12) Daca un consilier se opune initiativei de urgenta, 
  presedintele acorda initiatorului cinci minute pentru motivarea 
  in plen a propunerii. In cazul in care consiliul nu accepta 
  urgenta, cazul poate fi abordat in cadrul ordinii de zi al sedintei 
  urmatoare.
  (13) In cazul aprobarii procedurii de urgenta, problema 
  va fi dezbatuta ca primul punct al ordinii de zi
  (14) Proiectul ordinii de zi se supune aprobarii consiliului.
  (15) Proiectele de hotarâri si celelalte probleme asupra carora 
  urmeaza sa se delibereze se inscriu pe ordinea de zi numai 
  daca sunt insotite de expuneri de motive, de avizul comisiilor 
  de specialitate carora le-au fost transmise in acest scop si 
  de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului propriu al consiliului 
  judetean in cazul proiectelor de hotarâri initiate 
  de consilieri sau cetateni. Raportul compartimentului de resort 
  va fi elaborat in termen de 30 zile de la solicitarea initiatorului 
  si se depune la secretarul general inainte de intocmirea avizului 
  de catre comisia de specialitate, pentru a fi avut in vedere de 
  catre aceasta comisie.
  Art.40. (1) Sedintele consiliului judetean sunt legal constituite 
  daca sunt prezenti majoritatea consilierilor in functie.
  (2) Proiectele de hotarâre a caror adoptare trebuie sa 
  se faca cu votul a 2/3 din numarul consilierilor in functie, 
  nu se iau in dezbatere daca cvorumul stabilit de lege nu este indeplinit.
  Art.41. (1) Sedintele consiliului sunt conduse de presedinte 
  sau in lipsa acestuia de vicepresedintele desemnat de presedinte 
  prin dispozitie,
  (2) In cazul in care din motive intemeiate, lipseste 
  si vicepresedintele desemnat, sedinta va fi condusa 
  de celalalt vicepresedinte sau de un consilier ales cu votul majoritatii 
  consilierilor prezenti.
  Art.42. (1) Consilierii sunt obligati sa participe la lucrarile 
  consiliului si sa isi inregistreze prezenta 
  in evidenta tinuta de secretarul general.
  (2) Consilierul care nu poate lua parte la sedinta este obligat 
  sa aduca la cunostinta aceasta situatie 
  presedintelui consiliului sau secretarului general al judetului.
  (3) In cazul in care un consilier absenteaza de doua 
  ori consecutiv, fara motive temeinice, el poate fi sanctionat 
  in conditiile prezentului regulament.
  Art.43. (1) Sedintele consiliului judetean sunt publice cu 
  exceptia cazurilor in care consilierii decid, cu majoritatea de 
  voturi, ca acestea sa se desfasoare cu usile inchise.
  (2) Problemele privind bugetul judetului, administrarea domeniului public 
  si privat al judetului, participarea la programe de dezvoltare judeteana, 
  regionala sau de cooperare generala transfrontaliera, organizarea 
  si dezvoltarea urbanistica generala a judetului si 
  a unitatilor administrativ teritoriale, precum si cele privind 
  asocierea sau cooperarea cu alte autoritati publice, organizatii 
  neguvernamentale, persoane juridice române sau straine sau dezbaterea 
  oricarui proiect de hotarâre cu aplicabilitate generala 
  se vor discuta intotdeauna in sedinta publica.
  (3) Lucrarile sedintelor se desfasoara 
  in limba româna, limba oficiala a statului. La sedintele 
  consiliului se poate folosi si limba maghiara. In toate cazurile 
  documentele sedintelor de consiliu se intocmesc numai in 
  limba româna, limba oficiala a statului. In cazul 
  in care se va folosi si limba maghiara, procesul verbal al 
  sedintei se va redacta direct in limba româna, 
  pe baza traducerii din timpul sedintei.
  (4) In situatia in care se va folosi limba maghiara, 
  presedintele consiliului judetean are obligatia sa asigure 
  traducerea integrala si concomitenta a dezbaterilor in 
  limba româna. Traducerea va fi realizata de un traducator 
  autorizat. In cazuri exceptionale, daca traducerea nu poate 
  fi realizata datorita lipsei traducatorului autorizat si 
  acesta nu poate fi inlocuit cu o alta persoana in 
  masura sa asigure traducerea, lucrarile sedintei 
  consiliului judetean se vor desfasura in limba româna. 
  Daca situatia se repeta si la sedinta urmatoare, 
  lucrarile acesteia vor fi amânate. Dupa o a treia amânare 
  devin aplicabile prevederile art.111 din Legea nr.215/2001.
  Art.44. (1) Dezbaterea problemelor se face, de regula, in ordinea 
  in care acestea sunt inscrise pe ordinea de zi aprobata. 
  Dezbaterea incepe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotarâre 
  sau a problemei inscrise pe ordinea de zi, pe care o face initiatorul. 
  Apoi se da cuvântul presedintelui comisiei de specialitate 
  si, daca este cazul, sefului compartimentului care a intocmit 
  raportul.
  (2) Dupa efectuarea prezentarilor prevazute la alin. (1) 
  se trece la dezbateri. La dezbaterile generale asupra proiectelor de hotarâri 
  fiecare grup de consilieri are dreptul la o singura interventie, 
  iar la dezbaterile pe articole, consilierii au dreptul la o singura interventie 
  pe articol. 
  (3) Consilierii vor participa la dezbateri in ordinea inscrierii 
  la cuvânt. Presedintele are dreptul sa limiteze durata luarilor 
  de cuvânt, in functie de obiectul dezbaterii. In acest 
  scop el poate propune consiliului spre aprobare timpul ce va fi afectat fiecarui 
  vorbitor, precum si timpul total de dezbatere a proiectului. Consilierul 
  este obligat ca in cuvântul sau sa se refere exclusiv 
  la problema care formeaza obiectul dezbaterii.
  Art.45. (1) Presedintele va permite oricând unui consilier sa 
  raspunda intr-o problema de ordin personal sau atunci 
  când a fost nominalizat de un alt vorbitor.
  (2) Prevederile alin. (1) se aplica si in cazul in care 
  se cere cuvântul in probleme privitoare la regulament.
  Art.46. Presedintele consiliului sau reprezentantul oricarui grup 
  de consilieri poate propune incheierea dezbaterii unei probleme puse in 
  discutia consiliului. Propunerea de incheiere a dezbaterii se supune 
  votului. Discutiile vor fi sistate daca propunerea a fost acceptata 
  de majoritatea consilierilor.
  Art.47. Este interzisa proferarea de insulte sau calomnii de catre 
  consilierii prezenti la sedinta, precum si dialogul 
  dintre vorbitori si persoanele aflate in sala.
  Art.48. (1) In cazul in care desfasurarea lucrarilor 
  este perturbata, presedintele consiliului poate intrerupe 
  dezbaterile. El poate aplica sanctiunile stabilite prin prezentul regulament 
  in competenta sa ori poate propune consiliului aplicarea de sanctiuni 
  corespunzatoare.
  (2) Pe baza stenogramei si a inregistrarii pe banda 
  magnetica, prin grija secretarului general al judetului se intocmeste 
  procesul-verbal al sedintei, care cuprinde desfasurarea 
  integrala a lucrarilor. 
  (3) Inaintea fiecarei sedinte, secretarul general pune 
  la dispozitie consilierilor, in timp util, procesul-verbal al sedintei 
  anterioare, pe care ulterior il va supune spre aprobare consiliului. Consilierii 
  au dreptul ca in cadrul sedintei sa conteste continutul 
  procesului-verbal si sa ceara mentionarea exacta 
  a opiniilor exprimate in sedinta anterioara. Procesul-verbal 
  al ultimei sedinte din cadrul mandatului consiliului nu se supune 
  aprobarii noului consiliu.
  Art.49. Asupra proiectelor de hotarâri au loc dezbateri generale 
  si pe articole, consilierii putând formula amendamente de fond sau 
  de redactare. Amendamentele formulate se supun votului consiliului dupa 
  supunerea la vot a formei initiatorului in ordinea formularii 
  lor. Daca s-a adoptat textul initiatorului sau un amendament, celelalte 
  se socotesc respinse fara a se mai supune votului.
Elaborarea proiectelor de hotarâri
a) Reguli generale
Art.50. (1) Dreptul la initiativa pentru proiectele de hotarâri 
  ale consiliului judetean apartine presedintelui, vicepresedintilor, 
  consilierilor si cetatenilor. Redactarea proiectelor se face 
  de cei care le propun.
  (2) Proiectele de hotarâri vor fi insotite de o expunere 
  de motive si vor fi redactate in conformitate cu normele de tehnica 
  legislativa. In acest scop secretarul general al judetului 
  si personalul de specialitate din aparatul propriu al consiliului vor acorda 
  sprijin si asistenta tehnica de specialitate.
  Art.51.(1) Cetatenii domiciliati pe raza judetului 
  Mures pot propune consiliului judetean, spre dezbatere si adoptare, 
  proiecte de hotarâri.
  (2) Promovarea unui proiect de hotarâre poate fi initiata 
  de unul sau de mai multi cetateni cu drept de vot, daca 
  acesta este sustinut prin semnaturi de cel putin 5% din populatia 
  cu drept de vot a judetului.
  Art.52. (1) Initiatorii depun la secretarul general al judetului 
  forma propusa pentru proiectul de hotarâre. Proiectul va 
  fi afisat spre informare publica prin grija secretarului general.
  (2) Initiatorii asigura intocmirea listelor de sustinatori 
  pe formulare puse la dispozitie de secretarul general al judetului.
  (3) Listele de sustinatori vor cuprinde numele, prenumele si 
  domiciliul, seria si numarul actului de identitate si semnaturile 
  sustinatorilor.
  (4) Listele de sustinatori pot fi semnate numai de cetatenii 
  cu drept de vot care au domiciliul pe raza judetului Mures
  Art.53. Dupa depunerea documentatiei si verificarea acesteia 
  de catre Secretarul General al judetului, proiectul de hotarâre 
  va urma procedurile regulamentare de lucru ale consiliului judetean.
  Art.54. (1) Proiectele de hotarâri se inscriu pe ordinea 
  de zi a sedintelor prin mentionarea titlului si a initiatorului.
  (2) Proiectele de hotarâri se aduc la cunostinta 
  consilierilor de indata, cu indicarea comisiilor carora 
  le-au fost trimise spre avizare si cu invitatia de a formula si 
  depune amendamente.
  (3) Proiectele de hotarâri si celelalte documente supuse dezbaterii 
  si aprobarii consiliului vor fi redactate in limba româna 
  si vor fi insotite de traducerea in limba maghiara.
  (4) Operatiunile prevazute la alin. (2) se realizeaza prin 
  grija secretarul general al judetului.
  Art.55. (1) Proiectele de hotarâri si celelalte materiale 
  se transmit spre dezbatere si avizare comisiilor de specialitate ale consiliului 
  judetean, sau compartimentelor de resort ale aparatului propriu al consiliului, 
  in vederea intocmirii raportului. Nominalizarea comisiilor si 
  compartimentelor carora li se trimit materiale spre analiza se 
  face de catre presedinte impreuna cu secretarul general.
  (2) O data cu transmiterea proiectelor se va preciza si data de 
  depunere a raportului si a avizului, avându-se grija ca raportul 
  sa poata fi trimis si comisiei de specialitate inainte 
  de intocmirea de catre aceasta a avizului.
  (3) Initiatorul proiectului sau al altor propuneri le poate retrage sau 
  poate renunta, in orice moment, la sustinerea lor.
  Art.56. (1) Dupa examinarea proiectului sau propunerii comisia de specialitate 
  a consiliului judetean intocmeste un aviz cu privire la adoptarea 
  sau, dupa caz, respingerea proiectului, ori propunerii examinate. Daca 
  se propune adoptarea proiectului, se pot formula amendamente.
  (2) Avizul se transmite secretarului general al judetului, care va dispune 
  masurile corespunzatoare difuzarii lui catre presedinte 
  si catre consilieri, cel mai târziu o data cu invitatia 
  pentru sedinta.
  Art.57. (1) Proiectele de hotarâri si celelalte propuneri, 
  insotite de avizul comisiei de specialitate si de raportul 
  compartimentului de resort din aparatul propriu al consiliului, se inscriu 
  pe ordinea de zi si se supun dezbaterii si votului consiliului in 
  prima sedinta ordinara a acestuia.
  (2) Textele finale ale hotarârilor si celorlalte documente 
  supuse deliberarii si aprobarii consiliului judetean 
  vor fi redactate in limba româna si vor fi traduse in 
  limba maghiara.
b) Procedura de elaborare a proiectelor de hotarâri cu caracter normativ
Art. 58. (1) In cadrul procedurilor de elaborare a proiectelor de acte 
  normative Consiliul Judetean are obligatia sa publice un 
  anunt referitor la aceasta actiune in site-ul propriu, 
  sa-l afiseze la sediul propriu, intr-un spatiu accesibil 
  publicului, si sa-l transmita catre mass-media centrala 
  sau locala, dupa caz. Consiliul Judetean va transmite proiectele 
  de acte normative tuturor persoanelor care au depus o cerere pentru primirea 
  acestor informatii.
  (2) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi 
  adus la cunostinta publicului, in conditiile alin. 
  (1), cu cel putin 30 de zile inainte de supunerea spre analiza, 
  avizare si adoptare de catre Consiliul Judetean. Anuntul 
  va cuprinde o nota de fundamentare, o expunere de motive sau, dupa 
  caz, un referat de aprobare privind necesitatea adoptarii actului normativ 
  propus, textul complet al proiectului actului respectiv, precum si termenul 
  limita, locul si modalitatea in care cei interesati 
  pot trimite in scris propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare 
  privind proiectul de act normativ.
  (3) Anuntul referitor la elaborarea unui proiect de act normativ cu relevanta 
  asupra mediului de afaceri se transmite de catre initiator asociatiilor 
  de afaceri si altor asociatii legal constituite, pe domenii specifice 
  de activitate, in termenul prevazut la aliniatul (2).
  (4) La publicarea anuntului Consiliul Judetean va stabili o perioada 
  de cel putin 10 zile pentru a primi in scris propuneri, sugestii 
  sau opinii cu privire la proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
  (5) Conducatorul autoritatii publice va amenaja in 
  cadrul institutiei, un spatiu corespunzator pentru intâlnirea 
  consilierilor judeteni cu cetatenii in audiente 
  si va desemna o persoana din cadrul aparatului propriu, responsabila 
  pentru relatia cu societatea civila, care sa primeasca 
  propunerile, sugestiile si opiniile persoanelor interesate cu privire la 
  proiectele de acte normative facute publice.
  (6) Proiectul de act normativ se transmite spre analiza si avizare 
  Consiliului Judetean numai dupa definitivare, pe baza observatiilor 
  si propunerilor formulate potrivit aliniatului (4).
  (7) Consiliul Judetean este obligat sa decida organizarea 
  unei intâlniri in care sa se dezbata public 
  proiectul de act normativ, daca acest lucru a fost cerut in scris 
  de catre o asociatie legal constituita sau de catre 
  o alta autoritate publica.
  (8) In toate cazurile in care se organizeaza dezbateri publice, 
  acestea trebuie sa se desfasoare in cel mult 10 zile 
  de la publicarea datei si locului unde urmeaza sa fie organizate. 
  Consiliul Judetean trebuie sa analizeze toate recomandarile 
  referitoare la proiectul de act normativ in discutie.
  (9) In cazul reglementarii unei situatii care, din cauza 
  circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii 
  imediate, in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului 
  public, proiectele de acte normative se supun adoptarii in procedura 
  de urgenta. 
  Art. 59. (1) Participarea persoanelor interesate la lucrarile sedintelor 
  publice se va face in urmatoarele conditii:
  a) anuntul privind sedinta publica trebuie adus la cunostinta 
  cetatenilor si a asociatiilor legal constituite care 
  au prezentat sugestii si propuneri in scris, cu valoare de recomandare, 
  referitoare la unul dintre domeniile de interes public care urmeaza sa 
  fie abordat in sedinta publica;
  b) anuntul va contine data, ora si locul de desfasurare 
  a sedintei publice, precum si ordinea de zi.
  (2) Difuzarea anuntului si invitarea speciala a unor persoane 
  la sedinta publica sunt in sarcina responsabilului desemnat 
  pentru relatia cu societatea civila.
  (3) Participarea persoanelor interesate la sedintele publice se va 
  face in limita locurilor disponibile in sala de sedinte, 
  in ordinea de precadere data de interesul asociatiilor 
  legal constituite in raport cu subiectul sedintei publice, 
  stabilita de persoana care prezideaza sedinta publica.
  (4) Ordinea de precadere nu poate limita accesul mass-media la sedintele 
  publice.
  Art.60. Persoana care prezideaza sedinta publica ofera 
  invitatilor si persoanelor care participa din proprie initiativa 
  posibilitatea de a se exprima cu privire la problemele aflate pe ordinea de 
  zi.
  Art.61. (1) Adoptarea deciziilor administrative tine de competenta 
  exclusiva a Consiliului Judetean.
  (2) Punctele de vedere exprimate in cadrul sedintelor publice 
  de persoanele mentionate la art.60 au valoare de recomandare.
  Art.62. Minuta sedintei publice, incluzând si votul fiecarui 
  membru, cu exceptia cazurilor in care s-a hotarât vot 
  secret, va fi afisata la sediul Consiliului Judetean si 
  publicata in site-ul propriu.
  Art.63. (1) Consiliul Judetean este obligat sa elaboreze si 
  sa arhiveze minutele sedintelor publice.
  (2) Inregistrarile sedintelor publice vor fi facute 
  publice, la cerere, in conditiile Legii nr. 544/2001 privind liberul 
  acces la informatiile de interes public.
  Art.64. (1) Consiliul Judetean este obligat sa intocmeasca 
  si sa faca public un raport anual privind transparenta 
  decizionala, care va cuprinde cel putin urmatoarele elemente:
  a) numarul total al recomandarilor primite;
  b) numarul total al recomandarilor incluse in proiectele 
  de acte normative si in continutul deciziilor luate;
  c) numarul participantilor la sedintele publice;
  d) numarul dezbaterilor publice organizate pe marginea proiectelor de 
  acte normative;
  e) situatia cazurilor in care Consiliul Judetean a fost actionat 
  in justitie pentru nerespectarea prevederilor legii privind transparenta 
  decizionala in administratia publica;
  f) evaluarea proprie a parteneriatului cu cetatenii si asociatiile 
  legal constituite ale acestora;
  g) numarul sedintelor care nu au fost publice si motivatia 
  restrictionarii accesului.
  (2) Raportul anual privind transparenta decizionala va fi facut 
  public in site-ul Consiliului
  Judetean, prin afisare la sediul propriu intr-un spatiu 
  accesibil publicului sau prin prezentare in sedinta 
  publica. 
  Art. 65. Persoanele care asista la sedintele publice, invitate 
  sau din proprie initiativa, trebuie sa respecte regulamentul 
  de organizare si functionare a Consiliului Judetean. In 
  cazul in care presedintele constata ca o persoana 
  a incalcat regulamentul, va dispune avertizarea si, in 
  ultima instanta, evacuarea acesteia.
  
  Procedura de vot
 Art. 66. (1) Votul consilierilor este individual si poate fi deschis 
  sau secret.
  (2) Votul deschis se exprima public prin ridicarea mâinii, prin 
  vot electronic sau prin apel nominal.
  (3) Consiliul judetean hotaraste, la propunerea presedintelui, 
  ce modalitate de vot se va folosi, in afara de cazul in care 
  prin lege se stabileste o anumita modalitate. Hotarârile 
  cu caracter individual cu privire la persoane vor fi luate intotdeauna 
  prin vot secret.
  Art. 67. (1) Pentru exercitarea votului secret se folosesc buletine de vot.
  (2) Redactarea buletinelor de vot va fi clara si precisa, 
  fara echivoc si fara putinta de 
  interpretari diferite. Pentru exprimarea optiunii se vor folosi, 
  de regula, cuvintele "da" sau "nu".
  (3) Buletinele de vot se introduc intr-o urna. La numararea 
  voturilor nu se iau in calcul buletinele de vot pe care nu a fost exprimata 
  optiunea clara a consilierului sau au fost folosite ambele cuvinte 
  prevazute la aliniatul (2).
  Art.68. (1) Hotarârile si alte propuneri se adopta 
  cu votul majoritatii consilierilor prezenti, in afara 
  de cazurile in care legea cere o alta majoritate.
  (2) Hotarârile privind contractarea de imprumuturi, in 
  conditiile legii, administrarea domeniului public si privat al judetului, 
  participarea la programe de dezvoltare judeteana, regionala, 
  zonala sau de cooperare transfrontaliera, organizarea si 
  dezvoltarea urbanistica a judetului si amenajarea teritoriului 
  si cele privind asocierea sau cooperarea cu alte autoritati 
  publice, cu organizatii neguvernamentale, cu persoane juridice române 
  sau straine si de aprobarea Regulamentului de organizare si 
  functionare a Consiliului Judetean se adopta cu votul a cel 
  putin doua treimi din numarul consilierilor in functie.
  (3) Hotarârile privind bugetul judetean, precum si cele 
  prin care se stabilesc impozite si taxe locale se adopta cu votul 
  majoritatii consilierilor in functie. Daca bugetul 
  judetean nu poate fi adoptat dupa doua sedinte 
  consecutive, care vor avea loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea 
  se va desfasura pe baza bugetului anului precedent pâna 
  la adoptarea noului buget judetean, dar nu mai târziu de 30 de zile 
  de la data intrarii in vigoare a legii bugetului de stat.
  (4) Abtinerile se contabilizeaza la voturi "contra".
  (5) Daca in sala de sedinte nu este intrunit cvorumul 
  legal, presedintele amâna votarea pâna la intrunirea 
  acestuia.
  Art.69.(1) In cazul proiectelor de hotarâri in care 
  se angajeaza raspunderea consilierilor conform prevederilor art.154 
  din Legea nr.215/2001, in procesul-verbal se va consemna nominal voturile 
  "impotriva" si "abtinerile" .
  (2) Consilierii au dreptul sa solicite, ca la orice proiect de hotarâre 
  sa se consemneze expres in procesul-verbal modul in care 
  au votat.
  Art.70. Proiectele de hotarâri sau propunerile respinse de consiliu 
  nu pot fi readuse in dezbaterea acestuia in cursul aceleiasi 
  sedinte.
  Art.71. Hotarârile se semneaza de presedinte sau, in 
  lipsa acestuia, de vicepresedintele consiliului judetean care a condus 
  sedinta si se contrasemneaza pentru legalitate de catre 
  secretarul general al judetului.
  Art.72. (1) Secretarul general nu va contrasemna hotarârea in 
  cazul in care considera ca aceasta este ilegala sau 
  ca depaseste competentele ce revin, potrivit legii, 
  consiliului judetean. In acest caz secretarul general va expune 
  consiliului judetean opinia sa motivata, care va fi consemnata 
  in procesul verbal al sedintei.
  (2) Secretarul general va comunica hotarârile consiliului judetean 
  presedintelui acestuia si prefectului, de indata, dar 
  nu mai târziu de 3 zile de la data adoptarii.
  (3) Comunicarea, insotita de eventualele obiectii cu 
  privire la legalitate, se face in scris de catre secretarul general 
  si va fi inregistrata intr-un registru special destinat 
  acestui scop.
  Art.73. (1) Hotarârile cu caracter normativ devin obligatorii si 
  produc efecte de la data aducerii lor la cunostinta publica 
  iar cele individuale, de la data comunicarii.
  (2) Aducerea la cunostinta publica a hotarârilor 
  cu caracter normativ se face in termen de 5 zile de la data comunicarii 
  oficiale catre prefect, atât in limba româna 
  cât si in limba maghiara.
Intrebari, interpelari, petitii si informarea consilierilor judeteni
 Art.74. (1) Consilierii pot adresa intrebari presedintelui, 
  vicepresedintilor si secretarului general al judetului, 
  precum si sefilor compartimentelor din aparatul propriu al consiliului 
  sau ai serviciilor si unitatilor subordonate.
  (2) Prin intrebare se solicita informatii cu privire la un 
  fapt necunoscut.
  (3) Cei intrebati vor raspunde, de regula, imediat 
  sau, daca nu este posibil, la urmatoarea sedinta 
  a consiliului.
  Art.75. Interpelarea consta intr-o cerere prin care se solicita 
  explicatii in legatura cu un fapt cunoscut. Cel interpelat 
  are obligatia de a raspunde in scris, pâna la 
  urmatoarea sedinta a consiliului, sau oral, la proxima 
  sedinta, potrivit solicitarii autorului interpelarii.
  Art.76. (1) Consilierii pot solicita informatiile necesare exercitarii 
  mandatului, iar compartimentul, serviciul sau unitatea vizata sunt obligate 
  sa i le furnizeze la termenul stabilit.
  (2) Informatiile pot fi cerute si comunicate in scris sau oral.
  Art.77. (1) Orice cetatean are dreptul sa se adreseze cu 
  petitii consiliului judetean. Acestea se inscriu intr-un 
  registru special, sunt analizate si solutionate potrivit reglementarilor 
  legale in vigoare.
  (2) Semestrial consiliul analizeaza modul de solutionare a petitiilor.
Capitolul V.
  Dispozitii privind exercitarea mandatului de consilier
Drepturile si obligatiile consilierilor judeteni
 Art.78. Dupa validarea alegerilor, consilierului i se elibereaza 
  legitimatia de consilier, precum si semnul distinctiv prevazut 
  de Statutul alesilor locali.
  Art.79. (1) Pentru participarea la sedintele consiliului judetean 
  si ale comisiilor de specialitate consilierul primeste o indemnizatie 
  de sedinta in cuantumul si in conditiile 
  stabilite de lege.
  (2) Consilierul are dreptul, dupa caz, la diurna de deplasare si 
  plata cheltuielilor de transport si de cazare pentru activitatile 
  prilejuite de exercitarea mandatului.
  Art.80. Schimbarile survenite in activitatea consilierului, in 
  timpul exercitarii mandatului, se aduc la cunostinta 
  consiliului judetean in cel mult 10 zile de la data producerii acestora.
  Art.81. (1) Participarea consilierilor la sedintele consiliului judetean 
  si ale comisiilor de specialitate este obligatorie.
  (2) Consilierul nu poate lipsi de la sedintele consiliului sau ale 
  comisiilor de specialitate din care face parte, decât in cazul in 
  care a obtinut aprobarea consiliului, respectiv a presedintelui comisiei, 
  daca are motive temeinice.
  Art.82. Consilierul care absenteaza nemotivat la doua sedinte 
  consecutive va fi sanctionat, potrivit prevederilor prezentului regulament 
  si Statutului alesilor locali.
  Art.83. Consilierul poate demisiona prin cerere scrisa adresata 
  consiliului. Solutionarea cererii se va face in conditiile 
  si cu procedura stabilita de Statutul alesilor locali.
  Art.84. (1) Consilierii sunt obligati ca in indeplinirea mandatului 
  sa organizeze periodic intâlniri cu cetatenii 
  si sa acorde audiente.
  (2) Fiecare consilier precum si vicepresedintii sunt obligati 
  sa prezinte un raport anual de activitate care va fi facut public 
  prin grija secretarului general.
Sanctiuni
  
   Art.85. (1) Incalcarea de catre consilieri a obligatiilor ce le revin 
  in exercitarea mandatului, constituie abatere si se sanctioneaza potrivit prevederilor 
  Statutului alesilor locali si ale prezentului regulament.
  (2) La aplicarea sanctiunilor se va tine seama de gravitatea abaterii, frecventa 
  acesteia si conditiile producerii ei.
  Art.86. (1) In exercitarea atributiilor ce-i revin cu privire la mentinerea 
  ordinii si respectarea regulamentului in timpul sedintei consiliului, presedintele 
  poate aplica una dintre urmatoarele sanctiuni:
  a) avertismentul;
  b) chemarea la ordine;
  c) retragerea cuvântului;
  d) eliminarea din sala de sedinta.
  (2) Eliminarea din sala de sedinta echivaleaza cu absenta nemotivata.
  Art.87. (1) Consiliul judetean poate hotari cu votul a cel putin doua treimi 
  din numarul membrilor sai aplicarea urmatoarelor sanctiuni consilierilor care, 
  in exercitarea mandatului, au savârsit abateri de la prevederile legii 
  si ale prezentului regulament:
  a) interzicerea de a participa la lucrarile urmatoarei sedinte a consiliului;
  b) excluderea temporara de la lucrarile consiliului si ale comisiei de specialitate;
  c) retragerea indemnizatiei de sedinta, pentru 1 - 2 sedinte.
  (2) Pentru aplicarea sanctiunilor prevazute la alin. (1) lit. a) si b) cazul 
  se va transmite comisiei de specialitate care are in obiectul de activitate 
  si aspectele juridice, aceasta prezentând un raport intocmit pe baza cercetarilor 
  efectuate, inclusiv a explicatiilor furnizate de cel in cauza.
  Art.88. Pe perioada sanctionarii, consilierii in cauza nu sunt luati in calcul 
  la stabilirea cvorumului de lucru.
  Art.89. Interzicerea participarii la urmatoarea sedinta a consiliului, precum 
  si excluderea de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de specialitate 
  au drept consecinta neacordarea indemnizatiei de sedinta pe perioada respectiva.
  Art.90. Excluderea temporara de la lucrarile consiliului si ale comisiilor de 
  specialitate nu poate depasi doua luni.
  Art.91. Pentru mentinerea ordinii in sedintele comisiilor de specialitate presedintii 
  acestora au aceleasi drepturi ca si presedintele consiliului judetean. Acestia 
  pot aplica sanctiunile prevazute la art. 87 alin. (1).
  
  Capitolul VI.
  Dispozitii finale 
 Art.92. Prevederile prezentului regulament, se completeaza cu dispozitiile 
  Legii nr.215/2001, privind administratia publica locala si ale Legii nr.161/2003 
  cu modificarile si completarile ulterioare privind unele masuri pentru asigurarea 
  transparentei in exercitarea demnitatii publice, a functiilor publice si in 
  mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, in masura in care acesta 
  nu dispune.
  Art.93. Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Judetean 
  intra in vigoare la data adoptarii si poate fi modificat 
  cu votul a 2/3 din numarul consilierilor in functie.